Gebruiksrecht van een parkeerplaats

25 juni 2019
Beste Jack,
de appartement eigenaren die bij de eerste koop veel geld hebben betaald voor het gebruiksrecht van een parkeerplaats vinden terecht dat als een appartement eigenaar bij de eerste koop vanwege hoogstwaarschijnlijk financiele redenen afgezien heeft van het kopen van een gebruiksrecht, deze eigenaar en ook de volgende eigenaren geen gebruiksrecht voor een parkeerplaats toekomt. Een appartement met gebruiksrecht zal ook duurder zijn dan een appartement zonder gebruiksrecht. De gebruiksrechten zijn ook gekoppeld aan het eigendomsrecht van het appartement. De gebruiksrechten kunnen onderling en zeker aan vreemdelingen niet worden verkocht. Op de vraag van het bestuur van de Vereniging van Eigenaren wooncomplex de Croon heeft de directie van Enexis aangegeven geen gebruiksrechten te willen verhuren. Complicatie in het geheel is dat er meer gebruiksrechten uitgegeven zijn dan dat er parkeerplaatsen zijn. Enexis is zo vriendelijk geweest om tussen zes uur ‘s-morgens en negen uur ‘s-avonds het aantal gebruiksrechten waar zij recht op hebben niet toe te passen. In plaats daarvan is met Enexis een vast aantal gebruiksrechten afgesproken. Zodra dit aantal is behaald wordt het vol licht aangezet.Het bestuur heeft wel overwogen om buiten de genoemde tijden een systeem te bedenken waardoor de parkeerplaatsen die dan onbezet zijn tegen betaling aan de Vereniging van Eigenaren kantoren en wooncomplex de Croon, gebruikt kunnen worden door bewoners van een appartement zonder gebruiksrecht. Echter technisch zal het met een app, die nog moet worden ontworpen, best mogelijk zijn. Waar het uiteindelijk op stuk zal lopen is het niet op elkaar aansluiten van begintijden van Enexis en het wegrijden van de extra gebruikers van een parkeerplaats waardoor Enexis het vol licht eerder op vol moet zetten hetgeen voor Enexis onacceptabel zal zijn. Als een experiment start zijn de betrokken bewoners altijd vol met goede bedoelingen en geven de bewoners aan zich te houden aan allerlei beperkingen. Zodra het experiment loopt vergeet men de gemaakte afspraken heel snel. Het experiment met de fietsen van bewoners in de fietsenstalling van Enexis was snel afgelopen omdat de bewoners ten eerste ‘s-morgens niet op tijd uit de fietsenstalling waren en ten tweede er bewoners waren die de fiets hele dagen lieten staan.Hetzelfde scenario zal zich nu met auto’s voltrekken. Nog een reden voor het bestuur niet met het bovenstaande experiment te beginnen is de schade die aan de auto’s van bewoners met een gebruiksrecht parkeerzuilen en noem het maar op door de extra gebruikers kan worden toegebracht. In de afgelopen zeven jaar is het bestuur noch de beheerder nooit door een veroorzaker van schade op de hoogte gebracht van het feit dat er door de veroorzaker schade was toegebracht. Het bestuur heeft altijd zelf met behulp van beelden en recherchewerk de veroorzakers van schade moeten achterhalen.De enige manier om aan een of een extra parkeerplaats binnen het gebouw te komen is het huren van een appartementsbewoner die wel een gebruiksrecht heeft maar daar geen gebruik van maakt. Let wel alleen huren kopen mag absoluut niet. Buiten het gebouw is het huren van een parkeerplaats in de garage van de gemeente een optie. Wat mogelijk ook een optie is, is om na te gaan of aan de overkant van de Bordeslaan er bewoners zijn die bereid zijn om hun parkeerplaats, zij hebben de parkeerplaats in eigendom, te verhuren.

Ik zal dit bericht ook op www.vvedecroon.nl plaatsen zodat het voor alle zoekende bewoners duidelijk is wat het beleid van bestuur is en waarom het bestuur zo handelt.

bestuur VvE wooncomplex de Croon bestuur VvE kantoren en wooncomplex de Croon