Brandveiligheid vervolg

Onze garage voldoet aan de strengste eisen als het gaat om het brandmeldsysteem en het ontruimingsalarmsysteem. Op 19 maart 2020 is een positief oordeel uitgesproken over het brandmeldsysteem en het ontruimingsalarmsysteem. Geen enkel onderdeel van de systemen is met een NEE beoordeeld. van Dam technisch beheer heeft naar aanleiding van het rapport voor de staat van het onderhoud het CCV certificaat verkregen.

Er is gekeken of de signalen tot en met het uitgaande contact van de brandmeldinstallatie voldoen en of de activering van de voorziening voldoet. De doormeldingen van de brandmeldingen en storingsmeldingen. Ja. Flitslicht en ontruiming.Ja. Vluchtdeuren, luchtbehandeling en liften. Ja. De afzuiginstallatie. Ja. Speedgate. Ja.

De stuwdrukinstallatie is ook recent onderhouden en onderdeel van het bovenstaande. Deze installatie zorgt er voor dar rook en hitte afgevoerd wordt zodat de brandweer veilig de garage in kan.

Begin juni vindt weer het jaarlijks onderhoud aan de blusmiddelen en de vluchtwegverlichting plaats.

Alle doorvoeren in de garage -1 en -2 zijn brandwerend uitgevoerd en als er een aantasting van de brandwerendheid optreedt wordt onmiddellijk opdracht gegeven de doorvoer weer brandwerend te maken.

Deze week worden alle accu’s, niet alleen in de garage maar ook in het wooncomplex, van de noodverlichting vervangen. Het vervangen van de accu’s vindt om de vier jaar plaats.

Ook deze week wordt in de garage op elk niveau de noodverlichtingsarmaturen vervangen door LED noodverlichtingsarmaturen. De LED armaturen hebben een lichtbron die veel langer meegaat.

Enexis heeft inmiddels aangegeven dat bij kortsluiting in een van de laadkasten onmiddellijk alle laadkasten worden afgeschakeld. Enexis gaat net als de Vereniging van Eigenaren Kantoren en wooncomplex verder met het investeren in de veiligheid binnen onze garage.

Het hoofd van de risicobestrijding heeft al eerder in oktober vorig jaar zich positief uitgesproken over de voorzieningen in onze garage.

Conclusie. Ondanks het ontbreken van wettelijke richtlijnen zijn het bestuur van de Vereniging van Eigenaren Kantoren en wooncomplex en Enexis zich bewust van hun verantwoordelijkheid en handelen daar ook naar door de meest optimale condities te scheppen om indien zich een brand voordoet, de brandweer snel ter plaatse te krijgen en er voor te zorgen dat de brandweer haar werk veilig en efficient kan doen.

Bestuur Vereniging van Eigenaren Kantoren en wooncomplex de Croon