Te herzien huishoudelijk reglement

Op de eerstvolgende Algemene ledenvergaring van VvE,  wordt het voorstel voor een te herzien huishoudelijke reglement besproken. Hieronder treft u een verslag aan van acties die het bestuur heeft ondernomen als voorbereiding op die herziening.

Mogelijkheden tot koelen appartementen

De commissie die volgens de notulen van 27 augustus 2020 mogelijkheden om koeling te verkrijgen zou gaan onderzoeken, is niet van start gegaan.

De voorzitter van het bestuur, de heer Kuster, heeft twee keer contact gehad met de directeur van Duurzaam Opgewekt over de mogelijkheid voor een warmte-koude-installatie.

De mogelijkheid die door Duurzaam Opgewekt werd voorgelegd is om twee pijpen aan de reeds bestaande twee verwarmingspijpen toe te voegen, waardoor de appartementen behalve warmte ook koeling kunnen krijgen. De directeur van Duurzaam Opgewekt heeft daarbij opgemerkt dat deze bouwkundige aanpassing ZEKER € 100.000 gaat kosten.

Andere mogelijkheden tot koeling zijn uiteraard ook bespreekbaar tijdens de de volgende Algemene ledenvergadering.

De wetgeving betreffende airco/koeling in appartementsgebouwen is per 1 april 2021 gewijzigd. De wet is op te roepen met de link : https://www.omgevingsweb.nl/beleid/rekentool-geluid-van-buiten-opgestelde-installaties-voor-warmte-en-koudeopwekking/

Op 24 maart 2021 heeft het bestuur een artikel geplaatst over hoe het bestuur omgaat met een verzoek van een  bewoner om een airconditioning te plaatsen . U kunt het artikel vinden op www.vvedecroon.nl

In de komende Algemene ledenvergadering zal de wetswijziging worden toegelicht. Daarom vindt het bestuur niet zinvol een extra vergadering bijeen te roepen, ook met het oog op de Corona-pandemie.

Het bestuur is de mening toegedaan dat, wat is opgenomen in het te herziene huishoudelijk reglement betreffende het koelen van een appartement, dit voldoende waarborgen biedt voor het welbevinden van de bewoners.

Het te herziene huishoudelijk reglement moet gezien worden als een kader waarbinnen aan de vereisten betreffende airco-installaties moet worden voldaan.

Financieel plaatje van aangevraagd onderzoek

Afhankelijk van degene die technisch onderzoek aanvraagt, hetzij bestuur hetzij een lid, worden de kosten toebedeeld op basis van gelijk/ongelijk.

Indien een lid twijfels heeft of, ondanks alle bestuurlijke inspanningen, de geplaatste airconditioning voldoet aan de vereiste normen, kan deze op basis van gelijk/ongelijk aan het bestuur vragen om een onderzoek te laten uitvoeren. Het lid dat volgens het onderzoek ongelijk heeft, betaalt het onderzoek. Uiteraard geldt voor het bestuur hetzelfde.

Plaatsing airconditioning

Er zijn binnen het gebouw de Croon verschillende locaties om een airco te plaatsen: inpandige balkons, uitkragende balkons, Engels Hof en de Binnentuin. Iedere eerst geplaatste airco op een specifieke locatie dient getoetst te worden door LBP Sight. Het bestuur van de VvE de Croon heeft voor deze procedure gekozen. Dit valt zowel onder het oude als onder het nieuwe Huishoudelijk reglement.

Bijvoorbeeld:

Als een lid een airconditioning op een inpandig balkon boven een slaapkamer wil plaatsen, wordt er getoetst op overlast (trillingen, decibellen enz.). Het technisch rapport moet door LBP-SIGHT opgesteld zijn. De uitkomst van deze toetsing is bindend voor gelijksoortige plaatsing van airco’s.

Handhaving

Het te herziene huishoudelijk reglement biedt een kader waarbinnen het welbevinden van bewoners zo goed mogelijk nagestreefd wordt. Per etage kan het te herziene huishoudelijk reglement bij overeenstemming van alle bewoners van die etage met enige flexibiliteit gehanteerd worden. Handhaving is dan in eerste instantie een verantwoordelijkheid van de bewoners op die etage, met inachtneming van de regels beschreven in het te herziene huishoudelijke reglement. Zoals: géén gaten boren in muren van algemene ruimtes, waarborgen van vluchtroutes, algemene ruimtes niet benutten voor opslag van privé-zaken, geen bloembakken aan buitenkant van het balkon, geen was over de reling van balkons enzovoorts.

Wanneer er zich bezwaren of conflicten voordoen kan men het bestuur vragen om te bemiddelen.

Uitzondering zijn de algemene entreehallen. Deze dienen alle drie dezelfde aankleding te hebben. Mutaties daarin moeten door alle bewoners van het appartementencomplex de Croon geaccordeerd zijn.

Nog twee voorbeelden van een overtreding die het bestuur noopt tot ingrijpen. Het heldere glas van de balkonafscheiding is een wezenlijk onderdeel van de architectonische uitstraling van het gebouw. Het bestuur zal alleen een planten- afscheiding geplaatst voor het balkonglas willen toestaan. Het is uitdrukkelijk niet de  bedoeling om het balkonglas te voorzien van stickers. Indien een lid dat wel doet zal deze het verzoek krijgen om de stickers te verwijderen. Ook doeken bevestigd aan de gevel doen afbreuk aan de architectonische uitstraling. Op de balkons, in het Engels Hof en in de Croontuin zijn alleen parasols toegestaan.

Het bestuur zal in het vervolg bij overtredingen nagaan of er sprake is van een negatief effect op het welbevinden van de medebewoners. Een randvoorwaarde daarbij is dat alle bewoners die erbij betrokken zijn zich hebben kunnen uitspreken.

Bij calamiteiten is het zaak om in de Bordeslaan en in de Spiegeltuin het appartementencomplex snel via het trappenhuis te verlaten. U komt dan uit in de binnentuin (Croontuin). Die kunt u verlaten door in het hoge overdekte gedeelte de poort te openen met de drukknop. In de Hofmeesterstraat heeft u twee mogelijkheden: of u verlaat het gebouw via het trappenhuis dat leidt naar de hal en vervolgens naar buiten of u maakt gebruik van het trappenhuis aan het eind van de galerij dat uitkomt in de Hofmeesterstraat. U kunt geen gebruik maken van de lift omdat de lift naar de begane grond wordt gestuurd. De deuren van de lift blijven openstaan en in het venster van de lift verschijnt de boodschap dat u de lift snel moet verlaten.